28 września odbyła się dyskusja publiczna na temat projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Oliwa Górna w rejonie ulicy Polanki 124A. Wzięły w niej udział dwie osoby.

Teren objęty planem jest położony w obrębie obszaru wpisanego do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny Starej Oliwy wraz z zespołem Potoku Oliwskiego. Całość jest objęta strefą ochrony konserwatorskiej archeologicznej. Obszar jest w większości niezabudowany i pokryty zielenią nieurządzoną. Znajduje się na nim jedynie niewielki obiekt historyczny (kaplica cmentarna wpisana do rejestru zabytków) oraz dwa budynki usługowe, obecnie przejmowane przez instytucje publiczne. Zmiany wprowadzone w planie mają na celu umożliwienie budowy na działce prywatnej domu jednorodzinnego o nieznacznie powiększonych parametrach urbanistyczno-architektonicznych w odniesieniu do planu obowiązującego. W projekcie planu obok funkcji usługowej dopuszczono także mieszkaniową, kontynuując tym samym przeznaczenie i rzeczywiste zainwestowanie istniejące w tej części Oliwy. Ustalone parametry zabudowy oraz jej forma (wolnostojące budynki z dachami stromymi) nawiązują do sąsiedniej zabudowy. Prace nad planem miały też na celu poprawę wizerunku strefy wejściowej do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego poprzez zagospodarowanie zieleni nieurządzonej. Projekt ustala ochronę zadrzewionej skarpy oraz dwóch drzew flankujących historyczną kapliczkę cmentarną.

Parametry zabudowy i dostępność komunikacyjna
Uczestników dyskusji interesowały parametry i forma zabudowy, która może powstać na omawianym terenie. Zgodnie z zapisami projektu planu kształtem dachu i pozostałymi parametrami zabudowa ma nawiązywać do sąsiednich budynków. Jej wysokość ma stanowić powtórzenie wysokości budynków sąsiednich (czyli 10 m). W trakcie dyskusji pytano również o dostępność komunikacyjną terenu. Od strony ul. Polanki wjazd na nieruchomość będzie możliwy poprzez istniejący zjazd, natomiast od strony południowej – poprzez ulicę wewnętrzną istniejącą poza granicą planu. Padło również pytanie o dawne cmentarze funkcjonujące tu na przełomie XIX i XX w. Projekt planu zawiera informację o tych cmentarzach oraz chroni ich relikty, tj. kaplicę cmentarną oraz dwa drzewa flankujące wejście do kaplicy. Ponadto projekt planu ustala konieczność upamiętnienia dawnych cmentarzy poprzez umieszczenie tablicy informacyjnej w rejonie historycznej kaplicy.

Wyłożenie planu do 29 września
Projekt planu oraz prognoza oddziaływania na środowisko wraz z uzgodnieniami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku dotyczącymi zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie są wyłożone do publicznego wglądu w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska od 1 do 29 września 2017 r. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku między godziną 9:00 a 15:00. Informacje dotyczące projektu planu są również dostępne na stronie http://www.brg.gda.pl/plany/plan/oliwa-gorna-w-rejonie-ulicy-polanki-124-a oraz na bip.brg.gda.pl.

Zgłaszanie uwag – do 14 października
Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin mija 14 października 2017 r.

Uwagi dotyczące projektu planu należy kierować na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk lub w postaci elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego, kwalifikowanego certyfikatu na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Uwagi dotyczące prognozy oddziaływania na środowisko należy składać na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

21 dni na rozpatrzenie uwag
Uwagi do projektu planu oraz wnioski i uwagi w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko są rozpatrywane przez Prezydenta Miasta Gdańska w terminie 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Rozpatrzenie uwag zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Biura Rozwoju Gdańska na stronie internetowej http://bip.brg.gda.pl.